SK TAMAN GAYA 3
Jalan Gertak
Merah, 81200 Johor Bahru, Johor Darul Ta’zim
Pejabat : 07
2211 2020 samb. 308 / Faks : 07 2211 2021
Facebook : SKTG3
JB / Blog : sktamangaya3.blogspot.com / Email : sktamangaya3_JB@gov.com
Tarikh : 28
JUN 2012
Rujukan kami :
2012/srkpm/178/(19)
Kepada
:
YAB
Tan Sri Dato’ Haji Muhyiddin bin Mohd Yassin
Menteri
Pelajaran Malaysia
Aras
10, Blok E8, Parcel E
Pusat
Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62604
W.P Putrajaya
Malaysia
Tan
Sri,
CADANGAN DAN IDEA BAGI
MENINGKATKAN TAHAP PENDIDIKAN MURID DI SK TAMAN GAYA 3, JOHOR BAHRU, JOHOR.
Dengan
segala hormatnya perkara di atas adalah dirujuk.
2. Pihak saya ingin mencadangkan kepada
pihak Kementerian Pelajaran Malaysia melalui pejabat YBhg Tan Sri tentang idea
dan cadangan yang saya yakini mampu mempertingkatkan tahap pendidikan murid di
sekolah saya iaitu SK Taman Gaya 3, Johor Bahru, Johor. Untuk makluman YBhg Tan
Sri, sekolah ini telah memulakan operasi pada 1 Januari 2000. Ia terletak kira
– kira 11 kilometer daripada Bandaraya Johor Bahru dan berada di bawah
pentadbiran Pejabat Pelajaran Daerah Johor Bahru, Johor. Bermula dengan
pendaftaran 850 orang murid pada tahun 2001, sehingga kini terdapat seramai
2756 orang murid yang sedang belajar disini. Jika dibahagikan mengikut
komposisi kaum, seramai 1900 murid berbangsa melayu, 450 orang cina, 206 india
dan 200 orang lagi terdiri daripada lain – lain kaum dan pelbagai etnik dari
Sabah dan Sarawak. Manakala terdapat 124 orang guru dan staf berkhidmat di
sekolah ini.
3. YBhg Tan Sri, mencapai prestasi
cemerlang dalam bidang pelajaran dan menyediakan kemudahan yang lengkap memang
sentiasa menjadi matlamat dan keutamaan kami di sekolah ini. Murid – murid
dibimbing dan didik dengan penuh kasih sayang manakala guru – guru sentiasa
berusaha memastikan segala bentuk tugas dan tanggungjawab sebtiasa dilaksanakan
mengikut piawaiaan yang telah ditetapkan. Warga sekolah ini juga amat bertuah
kerana usaha memperkasa tahap pencapaian murid dan memepertingkat prasarana
sekolah tidak kami laksanakan secara sendirian sebaliknya mendapat kerjasama
erat daripada para ibu bapa dan penjaga murid yang merupakan masyarakat di
persekitaran sekolah kami. Alhamdulillah, mereka amat responsif dalam segenap
hal melibatkan perkembangan sekolah ini selain amat jujur serta rajin membantu
pihak kami. Ramai di kalangan mereka juga bersifat dermawan dan mengambil berat
bukan sahaja terhadap kebajikan anak – anak mereka di sekolah ini tetapi juga
meliputi aspek komunikasi sosial dengan para guru dan staf juga daripada sudut
memajukan kemudahan di sekolah ini.
4. YBhg Tan Sri, Untuk makluman berkenaan
dengan prestasi keseluruhan pencapaian murid di sekolah ini dalam bidang
akademik, sahsiah dan kokurikulum maka pihak saya memohon agar pihak
kementerian merujuk kepada maklumat rasmi di Jabatan Pelajaran Negeri Johor
ataupun secara tidak rasmi saya mempersilakan pihak tuan mengakses makluman
tersebut di laman sesawang kami di internet iaitu sktamangaya3johorbahrujohor.blogspot.com di mana di situ turut terdapat pelbagai
ruangan interaksi social atas talian yang dikendalikan Unit Media sekolah ini.
Namun begitu di sini saya sediakan data awal bagi memberikan gambaran tentang
unjuran sebenar, pertamanya dalam bidang akademik untuk 3 tahun kebelakangan
ini iaitu pada tahun 2009 daripada 157 orang calon yang menduduki Ujian
Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), 119 daripadanya telah mendapat 5A, manakala 9
orang mendapat 6A dan 1 orang mendapat 7A. Pada tahun 2010 pula seramai 171
orang calon mendapat 5A daripada 197 calon dan yang terbaru pada tahun 2011
lalu 185 orang Berjaya mendapat 5A daripada 211 orang calon yang menduduki
peperiksaan itu. Kejayaan murid di sekolah ini juga turut dicatat dalam bidang
kokurikulum di mana sekolah kami dikenali sebagai Johan 3 tahun berturut –
turut Pertandingan Kawad Kaki Daerah Johor Bahru dan menjadi Johan dalam acara
tersebut pada tahun 2011 di peringkat negeri Johor. Di peringkat kebangsaan
pasukan sekolah kami Berjaya menduduki tempat ketiga. Sekolah kami turut
menjadi pasukan digeruni dalam permainan bola sepak, hoki, bola baling dan
sepak takraw di peringkat daerah. Ramai diantara murid di sekolah ini yang
berpotensi besar dalam bidang sukan telah diterima masuk ke sekolah sukan di
Bukit Jalil dan Bandar Penawar di mana catatan terbaik adalah pada tahun 2010
iaitu seramai 11 orang murid sekolah ini yang berjaya ke sekolah berasrama
penuh itu. Dalam bidang agama murid – murid ini juga tidak ketinggalan dimana kami
sering menghantar wakil ke Tiawah Al, pertandingan syarahan, berzanji dan
hafazan Quran di peringkat daerah dan negeri.
5. YBhg Tan Sri, biarpun begitu, masih
banyak lagi bantuan dan perhatian daripada pihak Kementerian Pelajaran yang
kami perlukan demi mencapai sasaran untuk menjadikan sekolah kami ini
tersenarai sebagai salah sebuah Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) pada tahun
2013, setaraf dengan SK Bandar Baru Uda, Johor Bahru. Kami yakin dengan segala
kelebihan yang ada, sokongan semua pihak dan kesediaan guru – guru yang komited
untuk mencapai matlamat tersebut, hasrat kami itu akan tercapai jua.
Walaubagaimanapun saya mendapati keazaman dan tekad yang kuat daripada warga
sekolah ini sahaja tidak mencukupi untuk memperoleh kejayaan yang diidamkan
sebaliknya ia memerlukan segala bentuk komitmen daripada pihak Kementerian
Pelajaran sendiri. Hanya melalui usahasama kita sahaja yang mampu
merealisasikan matlamat itu. Oleh yang demikian pihak kami telahpun mengadakan
perbincangan dengan pihak Persatuan Ibu Bapa dan Guru / PIBG (sila rujuk minit mesyuarat yang dilampirkan)
sekolah ini bagi memberi ruang kepada semua pihak memberi pandangan sehinggalah
satu kesimpulan dapat dibuat. Justeru melalui surat permohonan ini kami ada
menyenaraikan empat cadangan atau
idea yang kami sepakati bersama dan kami yakin ia mampu melonjakkan usaha
meningkatkan tahap pendidikan murid di SK Taman Gaya 3 ini. Idea tersebut
adalah seperti berikut :
I.
Menaik taraf
Makmal Komputer Ibnu Sina, SK Taman Gaya 3 Johor Bahru kepada Makmal Komputer
bersaiz dan berkelengkapan moden dan canggih.
II.
Menambah
peruntukan untuk Pusat Sumber sekolah ini berdasarkan senarai jenis bahan
bacaan, peralatan dan rujukan yang disenaraikan pihak sekolah sendiri.
III.
Menambah bantuan
kepada unit kokurikulum sekolah ini melibatkan bantuan baju uniform untuk
pasukan unit beruniform dan keperluan aktiviti sukan yang biasa atau baharu yang
bakal disertai murid.
IV.
Menambah kekerapan
pembekalan pil vitamin untuk kecergasan minda murid kepada sekolah ini daripada
sekali setiap tahun kepada sepuluh kali dalam masa satu tahun.
6. Cadangan pertama kami kepada pihak KPM
menaik taraf Makmal Komputer Ibnu Sina, SK Taman Gaya 3 Johor Bahru kepada
Makmal Komputer bersaiz dan berkelengkapan moden dan canggih. Ia berdasarkan
kemudahan makmal sedia ada yang cukup terhad untuk sekolah berkapasiti tinggi
seperti sekolah kami. Melalui laporan kerosakan yang kami buat setiap tahun
juga menunjukkan sebarang peralatan pengkomputeran yang rosak selalunya lambat
diperbaiki dan walaupun proses hapus kira dah dibuat tetapi proses penggantian
seringkali lewat. Semua ini memang mengganggu proses pembelajaran murid di
sekolah ini sejak sekian lama. Pihak saya memohon agar kemudahan komputer ini
dinaik taraf merangkumi perisiannya dan kelengkapan aksesori yang bertepatan
dengan keperluan pengajaran. Ia dijangka mampu member impak kepada penguasaan
muri dalam bidang teknologi maklumat (IT). Kelengkapan makmal juga akan
digunakan secara maksimum dalam sesi pengajaran di mana murid sendiri akan
terlibat secara efektif dan praktis.
7. Cadangan kedua kepada KPM adalah dengan
Menambah peruntukan untuk Pusat Sumber sekolah ini berdasarkan senarai jenis
bahan bacaan, peralatan dan rujukan yang disenaraikan pihak sekolah sendiri.
Permohonan ini amatlah jitu dengan perkembangan semasa hari ini. Kalau kita
lihat di pasaran penjualan buku berkaitan pembelajaran murid, setiap dua bulan
akan sentiasa adanya buku keluaran terbaru di pasaran. Ia juga meliputi buku
rujukan, latih tubi, panduan guru dan seumpamanya. Oleh yang demikian pihak
sekolah berharap pihak KPM dapat member peruntukan tambahan kepada perpustakaan
yang terletak di bawah pusat sumber untuk memenuhi keperluan semasa murid. Kami
yakin dengan sentiasa membekalkan bahan bacaan dan rujukan yang masa kini, ia
akan membantu usaha pihak sekolah meningkatkan penguasaan murid dalam pelajaran
terutamanya dalam aspek mengasah kemahiran berbahasa murid dalam Bahasa
Malaysia dan Bahasa Inggeris yang selari dengan dasar Mempertingkat Bahasa
Melayu Memperkasa Bahasa Inggeris (MBMMBI) anjuran KPM sendiri. Kemudahan ini
juga mampu menjana usaha guru – guru yang terlibat dalam Literasi dan Numerasi
Sekolah (LINUS). Selain fokus kepada perpustakaan, permohonan ini juga terarah
kepada kemudahan peralatan bahan bantu mengajar yang diperlukan guru – guru.
Jika permohonan ini diterima, pihak sekolah akan mempertingkatkan kualiti bahan
pengajaran kepada yang lebih terkini dan benar – benar menepati kehendak
sukatan sesuatu pelajaran. Bahan pengajaran yang bersifat maujud akan
diperbanyak dan system rekod penggunaan akan ditambah baik dengan menambah
aspek impak yang akan dipantau pentadbir berdasarkan buku rekod mengajar setiap
guru.
8. Pihak sekolah juga mencadangkan KPM
menambah bantuan kepada unit kokurikulum sekolah ini melibatkan bantuan baju
uniform untuk pasukan unit beruniform dan keperluan aktiviti sukan yang biasa
atau baharu yang bakal disertai murid. Permohonan ini adalah untuk
menyemarakkan semangat 1 murid 1 sukan yang sedang dilaksanakan pihak sekolah.
Pemberian uniform kepada murid akan meringankan sedikit beban ditangtgung ibu
bapa dan akan member lebih semangat kepada murid untuk bergiat lebih aktif
dalam aktiviti pasukan beruniform. Dalam masa yang sama pihak sekolah merancang
untuk menambah baik peralatan dan kemudahan sukan dan permainan yang sedia ada
di sekolah ini. Turut dirancang adalah pihak sekolah mahu mewujudkan permainan
baharu iaitu boling padang dan sukan memanah yang kami lihat berpotensi untuk
disertai murid di sekolah ini.
9. Pihak KPM juga dicadangkan menambah
kekerapan pembekalan pil vitamin untuk kecergasan minda murid di sekolah ini
daripada sekali setiap tahun kepada sepuluh kali dalam masa satu tahun.
Cadangan ini dibuat setelah mengambil kira selain keperluan fizikal murid yang
selama ini diberi keutamaan, keperluan mental juga mesti diberi perhatian
serius. Pihak sekolah amat perihatin dengan perkembangan tumbesaran fizikal dan
mental murid di sekolah ini. Pencapaian proses kemahiran berfikir adalah
bergantung kepada pada tahap mana minda seseorang kanak – kanak itu berfungsi
dan berkembangan. Di mana perkembangan minda mestilah dituruti dengan
perkembangan fizikal yang positif. Melihat keperluan ini pihak kami yakin murid
perlu diberikan makanan yang seimbang berkhasiat dan makanan tambahan yang
menggalakkan perkembangan sel – sel otak seperti vitamin yang pernah dibekalkan
pihak KPM. Tetapi ia dilihat lansung tidak efektif kerana sebagaimana galakkan
fizikal yang diberikan setiap hari, keperluan pembelajaran secara dalaman ini
juga sepatutnya tidak berhenti. Ia harus dilakukan dengan kerap dan berskala.
Dengan itu peningkatan dan pencapaiannya dapat dianalisa untuk kajian
keberkesanan.
10. Semoga cadangan ini mendapat perhatian
serius daripada pihak Y.A.B Tan Sri, realitinya cadangan dan idea di atas
amatlah releven dengan keperluan semasa semua sekolah hari ini, ia bukan sahaja
diperlukan SK Taman Gaya 3 sahaja. Selama ini telah terlalu banyak kemudahan
infrastruktur pendidikan telah kerajaan berikan dan pihak kami berharap
permohonan ini tidak dilihat daripada sudut yang tidak tepat. Idea yang pihak
kami berikan ini dibuat semata – mata demi meningkatkan tahap pendidikan anak
didik kami di sekolah ini. Kami mahu mereka Berjaya dalam pelajaran, mampu
bersaing dengan sekolah – sekolah bertaraf elit di Bandar besar lain dan juga
kami mahu dengan segala yang tersedia mereka mampu menjadi modal insan terbaik
dalam negara kita dan suatu hari nanti akan bersama – sama pihak kerajaan
memajukan negara ini. Kami juga percaya bahawa pendidikan yang sempurna adalah
mustahil untuk disediakan tetapi kemudahan pendidikan yang lengkap boleh
dicapai.
Sekian,
terima kasih.
‘Guru
Inovatif Melonjakkan Tranformasi Pendidikan Negara’
‘Terima
Kasih Cikgu’
BERKHIDMAT
UNTUK NEGARA
Saya
yang menurut perintah,
…………………………………….
(MOHD
FARIHIN BIN HASSAN)
Guru Besar
SK Taman Gaya 3
Jalan Gertak Merah 6/2
81200 Johor Bahru
Sk
Fail Timbul
TUGASAN AeU SEM 2
No comments:
Post a Comment