MQA 101 Bahasa Melayu dan Komunikasi
|
BAB 4: MORFOLOGI
|
DEFINISI - bidang ilmu bahasa yang
mengkaji struktur, bentuk dan
penggolongan kata
|
Bidang morfologi meliputi aspek :
a) Bentuk kata
b) Proses pembentukan kata
c) Golongan kata
|
KATA TUNGGAL
Kata tunggal satu suku kata
Kata tunggal dua suku kata
Kata tunggal tiga suku kata
Kata tunggal (akronim)
|
BENTUK KATA TERBITAN
Kata terbitan berawalan
a) awalan kata nama
b) awalan kata kerja
c) awalan kata adjektif
|
KATA MAJMUK
a) rangkai kata bebas
b) istilah khusus
c) maksud kiasan
|
Penggandaan kata majmuk
a) Gandaan unsur pertama
b) Gandaan seluruh kata
c) Imbuhan awalan dan akhiran
d) Imbuhan apitan
|
KATA GANDA
Cth - negeri-negeri,
pensyarah-pensyarah, buku-buku, lelaki,
jejari, kekura.
|
PROSES PEMBENTUKAN KATA
Imbuhan kata nama
i) awalan pe
ii) awalan ke
iii) awalan se
iv) awalan juru
|
Pemajmukan
cantuman dua atau lebih perkataan yang
bebas dalam satu
binaan dengan mempunyai makna yang khas
|
Penggandaan
a) penggandaan penuh
b) penggandaan separa
c) penggandaan berentak
|
GOLONGAN KATA
GOLONGAN KATA NAMA
KATA NAMA KHAS
KATA NAMA AM
KATA GANTI NAMA
a) kata ganti nama orang
b) kata ganti nama pertanyaan
c) kata ganti nama umum
d) kata ganti nama penunjuk
e) kata ganti nama hubungan
|
KATA KERJA
a) Kata kerja aktif
transitif
b) Kata kerja aktif
tak transitif
c) Kata kerja pasif
|
KATA ADJEKTIF
JENIS –JENIS KATA
ADJEKTIF.
a) Sifat atau keadaan
b) Ukuran
c) Warna
d) Bentuk
e) Waktu
f) Jarak
g) Cara
h) Perasaan
|
DARJAH PENGHABISAN
|
KATA TUGAS
Empat belas jenis
kata tugas ini boleh dikelompokkan ke dalam tiga kelompok iaitu:
a) kata penyambung
ayat
b) kata praklausa
c) kata prafrasa
|
Pilih kata hubung yang sesuai.
(maka, atau, bahawa, hingga, lalu, agar, sebelum,
manakala, dan, apabila)
1. Pasu
bunga itu jatuh ke lantai _________ pecah.
2. Basuhlah
kaki kamu _____________ masuk tidur.
3. Saya akan
berusaha ____________ cita-cita saya tercapai.
4. Makanlah
ubat ini ____________ anda lekas sembuh.
|
5. Mak Yam
menganyam tikar ______________ Pak Ali menyirat jala.
6. Suri
rumah itu membeli sayur, daging, ___________ ikan di pasar.
7. Kami
yakin ____________ murid itu tidak bersalah.
8. Dia
terkejut _____________ mendengar berita itu.
9. Budak itu
kehilangan wang ____________ dia menangis.
10. Adakah yang ini ___________ yang itu nenek kamu
?
|
1. lalu
2. sebelum
3. hingga
4. agar
5. manakala
6. dan
7. bahawa
8. apabila
9. maka
10.atau
|
BAB 5: SINTAKSIS
(GOLONGAN AYAT)
|
DEFINISI AYAT
Ayat ialah unit
pengucapan yang paling tinggi letaknya dalam susunan tatabahasa
dan mengandungi makna
yang lengkap.
|
POLA AYAT DASAR
a. Pola 1 : Frasa
Nama + Frasa Nama
b. Pola 2 : Frasa
Nama + Frasa Kerja
c. Pola 3 : Frasa
Nama + Frasa Adjektif
d. Pola 4 : Frasa
Nama + Frasa Sendi Nama
|
AYAT AKTIF
Ayat aktif ialah ayat
yang mengandungi kata kerja yang mengutamakan subjek asal
sebagai judul atau
unsur yang diterangkan.
AYAT AKTIF TRANSITIF
AYAT AKTIF TAK
TRANSITIF
Ayat aktif tak
transitif dengan keterangan yang boleh digugurkan.
Ayat aktif tak
transitif dengan keterangan yang tidak boleh digugurkan.
|
AYAT PASIF
a) Ayat pasif dengan
imbuhan kata kerja pasif.
b) Ayat pasif dengan
kata ganti nama diri pertama dan ganti nama diri kedua.
c) Ayat pasif dengan
perkataan kena yang hadir sebelum kata kerja.
|
AYAT TUNGGAL
Ayat tunggal ialah
ayat yang mengandungi satu klausa sahaja iaitu yang mempunyai
satu konstituen
subjek dan satu konstituen predikat.
|
AYAT MAJMUK
a) Ayat Majmuk
Gabungan
b) Ayat Majmuk
Pancangan
c) Ayat Majmuk
Campuran
d) Ayat Majmuk Pasif
|
Sebahagian daripada
ayat-ayat yang berikut telah digarisi. Bahagian yang bergaris
itu mungkin mempunyai
kesalahan dalam penggunaan bahasa dan mungkin juga
tidak. Jika anda
menganggap bahawa bahasa pada bahagian yang bergaris itu
salah dan perlu
diubah, anda hendaklah menandakan A, B, atau C sebagai jawapan
pilihan anda. Jika
tiada kesalahan, tandakan D.
1. Majalah yang saya
baca itu sesuai bukan saja untuk orang
dewasa tetapi juga
kanak-kanak.
A. bukan saja sesuai
untuk orang dewasa tetapi juga kanak-kanak.
B. sesuai bukan saja
untuk orang dewasa tetapi kanak-kanak juga.
C. sesuai bukan saja untuk orang
dewasa tetapi juga untuk kanak-kanak.
D. sesuai bukan saja
untuk orang dewasa tetapi juga kanak-kanak.
|
BAB 6: KESALAHAN UMUM TATABAHASA
|
Kesalahan dalam Penggunaan Kata Ganti Diri
|
Kesalahan dalam
Penggunaan Kata Bilangan
|
Kesalahan dalam
Penggunaan Penjodoh Bilangan
|
Kesalahan dalam
Penggunaan Kata Sendi
|
Kesalahan dalam
Penggunaan Kata Kerja
|
Kesalahan dalam
Penggunaan Kata Hubung
|
Kesalahan dari Segi
Perbendaharaan Kata
|
Kesalahan dari Segi
Penggunaan Hukum D-M
|
Arahan : Sebahagian
daripada ayat-ayat yang berikut telah digarisi. Bahagian yang bergaris
itu mungkin mempunyai
kesalahan dalam penggunaan bahasa dan mungkin juga tidak. Jika
anda menganggap
bahawa bahasa pada bahagian yang bergaris itu salah dan perlu diubah,
anda hendaklah
menandakan A, B, atau C sebagai jawapan pilihan anda. Jika tiada
kesalahan, tandakan
D.
1. Saya suka akan
lobak putih kerana lobak putih mempunyai banyak vitamin.
A. banyak mempunyai
vitamin
B. mempunyai vitamin
banyak
C. mempunyai banyak
vitamin-vitamin
D. mempunyai banyak
vitamin
|
Bab 7: Penulisan
Surat Rasmi
|
1. Penulisan Surat
Rasmi
|
2. Format Surat Rasmi
|
3. Ciri-ciri Umum
Surat Rasmi
|
4. Format Ketiga :
Ciri-ciri yang perlu ada
|
5. Kepala Surat
|
6. Penggunaan
Kata/Ungkapan Khusus dalam Surat Rasmi
|
7. Penggunaan Kata
Nama Diri
|
8. Pangkat dan
Gelaran
|
Latihan:
1) Universiti Multimedia
telah diberi kepercayaan untuk menganjurkan pertandingan bahas
antara universiti.
Majlis tersebut akan diadakan pada penghujung bulan Disember 2001.
Bagi memastikan
program tersebut berjalan lancar, satu jawatankuasa induk telah
dibentuk. Anda sebagai
setiausaha telah diminta untuk mencatat perjalanan mesyuarat
tersebut. Tuliskan
minit mesyuarat tersebut selengkapnya.
2) Andaikan bahawa
anda adalah setiausaha Persatuan Bahasa Melayu di Universiti
Multimedia. Baru-baru
ini, persatuan tersebut telah mengadakan mesyuarat
jawatankuasa untuk
kali kedua. Anda ditugasi menulis minit mesyuarat yang berkenaan.
Fikirkan agenda yang
munasabah. Tuliskan minit mesyuarat tersebut selengkapnya.
|