Monday 7 November 2011

Sajak : Dengan Tangan Ini


DENGAN TANGAN INI

Dengan tangan ini
Aku berjalan mendaki perjalanan hidup
Selangkah demi selangkah setapak
Demi setapak berteman wajah sejarah

Dengan tangan ini
Aku berteman dan bersunyi
Belajar tentang semangat dan cinta
Belajar tentang juang dan bersabar

Dengan tangan ini
Aku melakar segalanya mungkin jua
Yang mendidikku hari ini, semalam dan esok
Kiblat bagaimana, ke mana arah mana dalam sajak

Dengan tangan ini
Aku tak ternanti sajak apa diberi
Bahkan bagaimana aku menulisnya dan kisah terlukis
Hari muka dengan pelbagai warna seakan
Mendekat dengan saat akhir di jemari

Dengan tangan ini
Ironinya, aku berdusta dan aku membenar
Menganyam luhur budi mencanai ceritera dengan
Tapak tangan dan buku lima dan menggamit coretan ukiran lalu
Yang zalim, yang kejam dan celaka oleh Si Bangsat

Dengan tangan ini
Ramai yang teralpa terbuai dalam mimpi
Tentang misteri hidup dan sebesar anugerah
Yang cuma bisa dibaca dan dicoba dalam novel yang
Menulis senja kala mendung petang awan malam dinihari

Dengan tangan ini
Sedangkan aku mengungkit takbir
Menghalakannya ke arah rumah hitam dan menghalalkan
darah membiarkan Sang Pemberi menentukan semua dengan sepasang tanganNya


“ Orang jahat akan menang kalau orang baik berdiam diri ”


Muhammad Farihin Hassan

Sempena Hari Raya Korban 2011 / 7 NOVEMBER 2011 /  11 ZULHIJJAH 1432H

No comments:

Post a Comment