Saturday 6 April 2013

Universitiku ...


Untuk rujukan rakan seperjuangan di Menara Asia, terima kasih

SEJARAH BM

1-      Bab 3 ms 11-b

 Nyatakan ciri-ciri sistem ejaan Za’ba dan bandingkan dengan sistem ejaan kini

saya jumpa jawapan dan penerangan lebih jelas di  laman web inihttp://www.dbp.gov.my/klikdbp/klikdbp4jul6.pdf, sila rujuk.

2-      Bab 6 – 6.2 – ms 11 – b

Senaraikan penulisan Abdullah Munsyi

Karya-karya Abdullah ialah Syair Singapura Terbakar (1830), Hikayat Kalilah dan Daminah
(terjemahan Tamil, (1835 ), Kitab Adat Segala Raja-raja Melayu Dalam Segala Negeri
(1837), Dawail-Kulub (1838), Kisah Pelayaran Abdullah Ke Kelantan (1838), Hikayat
Abdullah (1843 ), dan Kisah Pelayaran Abdullah Ke Jedah (1854 ).

3-      Bab 9 – 9.1 – ms 9 – d

 Pada pendapat anda, mengapakah perkembangan bahasa Melayu di dalam sektor
perundangan dan kehakiman mencabar jika dibandingkan dengan sektor lain?

Ada orang kata BM ini lemah sebab kurang perbendaharaan kata tetapi Saya Mohd Farihin bin Hassan berpendapat ini disebabkan kerajaan kurang serius atau kerap terlepas pandang dalam menekankan penggunaan bahasa rasmi dalam sistem perundangan kita. Pada 1980 an ada dilaksanakan kempen menggunakan BM dalam mahkamah tetapi kini apa  yang terjadi? Terdapat kejadian istilah inggeris digunakan pengamal guaman telah dibahasa melayukan tanpa merujuk DBP. Situasi ini mengelirukan mereka sendiri sehingga berlaku penggunaan bahasa melayu yang salah dan penggunaan bahas inggeris yang serba salah. Keadaan serba tak kena ini akan sentiasa berllarutan kalau kerajaan masih lemah menanganinya sedangkan ia serius. Saya juga rasa bagi mewujudkan keseragaman peguam sabah Sarawak harus menganggotai majlis peguam. Saya petik kata kata YB Idris Haron BN Tangga Batu di parlimen pada suatu hari semasa membahaskan RUU berkaitan, katanya ‘ia macam teratai, pucuk tak sampai ke langit, akar tak sampai ke dasar.


TEKNOLOGI INSTRUKSIONAL
4. Bab 5 / 5.3 / ms 17-c

c) Kenapa perlunya alat pengarangan kursus dalam
e-pembelajaran?

Penulis boleh memasukkan teks menggunakan ciri yang serupa dalam
pemproses Word yang lengkap dengan komponen seperti senarai, warna
latar belakang dan tekstur, dan glosari.
Penulis boleh menambah objek seperti grafik dan media
 Ujian – Ujian betul-salah, ujian aneka pilihan, padanan senarai, seret dan
lepas, isi tempat kosong, dan soalan esei. Ujian boleh menjana skor secara
automatik dan memberi maklum balas pada satu-satu soalan.

5. 7.1 ms-5 – a

a) Cari dalam internet untuk laman web yang menyediakan
kuliah atas talian yang anda boleh gunakan untuk mengajar
konsep asas & prinsip.

Cuba rakan semua rujuk laman web di bawah :
1-      http://kaerulashraf90.blogspot.com/2010/08/prinsip-asas-teori-pembelajaran-sosial.html
2-      http://www.islam.gov.my/en/kursus-asas-auditor-tingkatkan-pemahaman-konsep-dan-prinsip-audit-pensijilan-halal

6. bab 8 ms-12-d

d) Terangkan bagaimanan anda menggunakan papan putih dan kertas
kajang untuk mengajar subjek anda.

Saya gunakan papan putih sebagai tarikan murid, saya gunakan pen pebagai warna menarik atau warna warni. Untuk menampal paparan bercetak saya gunakan magnet. Saya juga biasakan murid menulis di papan putih untuk membuat ayat, tulis jawapan dan sebagainya.

Kertas kajang saya galakkan murid gunakannya menulis rangka karangan dan menyiapkan karangan sempurna. Ia juga digunakan untuk menulis nota dan membuat peta minda.

No comments:

Post a Comment