SEDIKIT CATATAN
Pentingnya Menerapkan Jiwa Pendidik
Sepanjang
menjadi guru di sekolah antara cabaran utama yang selalu saya hadapi adalah
betapa sukarnya untuk sentiasa memastikan diri ini mempunyai jiwa seorang guru.
Agak mudah menjadi pengajar mahupun penceramah dalam kelas. Begitu juga menjadi
guru yang menjawat jawatan pentadbiran di sekolah juga sebenarnya tidaklah
sesukar untuk benar – benar menjadi guru yang berjiwa guru. Pengarah maktab
saya dahulu Tuan Haji Abdullah@Zawawi bin Daud pada 2003 pernah berpesan kepada
kami yang ketika itu bergelar guru pelatih bahawa seseorang cikgu yang baik
adalah dia menyayangi dan mengambil berat tentang kepentingan seseorang murid
walaupun apabila dia melihat seorang murid dari sekolah lain sekalipun. Beliau
memberikan contoh apabila seorang guru melalui sebatang jalan berhadapan sebuah
sekolah yang bukan sekolah tempatnya mengajar, tiba – tiba ternampak murid yang
ponteng sekolah atau cuba melintas jalan dalam keadaan yang berbahaya, maka
seorang cikgu yang berjiwa guru perlulah menegur dan mengambil tindakan yang
sewajarnya untuk mengekang perkara tersebut sebaliknya guru yang tidak
mempunyai jiwa seorang guru akan tidak mengendahkannya kerana beranggapan itu
bukanlah tugas dan tanggungjawabnya kerana murid itu bukan anak didiknya dan
sekolah itu adalah sekolah orang lain.
Saya
turut menilai diri sendiri untuk memastikan diri saya sentiasa mempunyai jiwa
seorang guru. Saya mendapati ketika mula mengajar di sekolah kita betugas di
sekolah umpa robot yang melakukan sesuatu sebagaimana yang sudah ditetapkan
dalam etika dan peraturan keguruan. Bertugas tanpa sebarang perasaan tetapi
lama kelamaan ia berubah. Ternyata semua teori dan pesanan yang diajar
pensyarah suatu ketika di maktab dahulu mengambil masa untuk diadaptasikan.
Dalam jangkamasa satu hingga dua tahun mengajar sebenarnya saya memperuntukkan
waktu tersebut untuk belajar menjadi seorang guru. Saya belajar daripada guru
yang lebih lama berkhidmat, saya juga belajar daripada persekitaran sekolah,
melalui pembacaan, mendapatkan reaksi orang luar iaitu masyarakat dan saya juga
belajar sesuatu tentang jiwa keguruan itu daripada anak murid saya sendiri
bahkan saya belajar untuk menjadi guru daripada menilai diri saya sendiri di
hadapan cermin. Menjadi guru bukan kerana soal duit, kedudukan dan harta
sebaliknya ia melibatkan jiwa dan naluri. Dengannya kita akan ‘hidup’ lama
dalam bidang ini.
Jiwa
guru macam mentol lampu dalam diri seseorang pendidik. Ia tidak boleh padam
kerana ia mencerminkan daya intelektual dan inspirasi kita yang perlu sentiasa
ikhlas bertugas dan sentiasa melakukan sesuatu tanggungjawab diberi dengan
sebaiknya tidak mengira masa dan ketika. Pendidik yang sentiasa berjiwa guru
amat mudah dikesan. Melalui pengamatan saya pendidik yang berjiwa guru
menjalankan tugas dengan penuh berkesan, pengajarannya sentiasa mencapai
objektif dan biasanya guru itu ialah pengurus yang baik untuk tugasa luar bilik
darjah. Paling penting pendidik yang berjiwa guru sentiasa disayangi anak
murid, dihormati ibu bapa penjaga murid dan disegani rakan setugas. Sungguhpun
begitu dia tak semestinya akan disayangi ketua jabatan atau pentadbir di
sekolahnya kerana menjadi pendidik berjiwa guru langsung tidak ada kena mengena
dengan menjadi pekerja yang baik apabila berada di hadapan bos ataupun menjadi
seorang pengampu yang dibenci ramai orang.
Rupanya
menjadi pendidik yang berjiwa guru tidak cukup untuk memastikan kita berada
dalam kedudukan terbaik dalam bidang perguruan ini. Banyak cabaran yang mesti
kita tempuhi. Mengekalkan kompetensi bukannya mudah. Tugas di sekolah bukanlah
tugas bersendirian, ia adalah hasil kerjasama semua pihak terutamanya pentadbir
dan rakan setugas. Disitulah cabarannya bermula kerana manusia ini rambut sama
hitam hati lain – lain. Untuk menjadi yang terbaik dalam erti kata sebenar
cukup susah berbanding berusaha supaya sentiasa dilihat baik. Pentingnya
keikhlasan hati menganggap semua tugasan adalah ibadat kadangkala hanya sekadar
manis di bibir tetapi untuk merealisasikannya bukan mudah. Berdepan dengan
cabaran semasa yang pelbagai bentuk memerlukan kita berganding bahu dengan
mereka yang boleh dipercayai. Disini saya melihat pentingnya kita memilih kawan
dalam kelompok guru di sekolah. Biasanya seorang guru baharu akan mudah
dipengaruhi guru lama yang sedia ada di sekolah. Mereka akan terikut – ikut
dengan budaya sedia ada. Perjalanan yang panjang bermula daripada langkah
pertama, sekali kita silap membuat pilihan kawan dan ikutan mungkin selamanya
akan memajukan dan memundurkan diri kita sendiri. Alhamdulilah seawal dulu saya
dirapati oleh rakan guru yang berjiwa kental seorang guru. Mereka berani dalam
menjalankan tugas dan amat menyayangi anak murid. Dengan mereka saya belajar
menjadi seorang guru seterusnya berdepan dengan cabaran semasa yang sentiasa
datang dan pergi. Tugas guru adalah unik kerana cabarannya berbeza mengikut
arus. Kaedah menanganinya juga sentiasa berbeza berdasarkan tahap kematangan diri.
Selama mana kita dalam perkhidmatan ini kepada saya kita haru berani berdepan,
jangan takut kerana orang yang takut akan mati berulang kali sebelum
kematiannya kata seorang tokoh.
Cabaran 1 :
Sistem Pengajaran
Berteraskan Teknologi
Perkembangan pesat bidang sains dan teknologi
pada masa kini menjadikan kegiatan Pendidikan semakin mencabar dan lebih
canggih dari masa ke semasa, saya mendefinasikan cabaran semasa guru adalah sebagai
sesuatu yang menguji lari kekuatan, keterampilan dan kompetensi seseorang guru
dalam melaksanakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Kemajuan
teknologi maklumat dan komunikasi dalam era globalisasi pada masa kini
menjadikan dunia pendidikan memberi penekanan terhadap penggunaan teknologi
yang selaras dengan dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan selain sejauh mana
objektif pengajaran dapat dicapai.
Pada awal tahun 2004 adalah peringkat
awal dasar Pengajaran Pendidikan Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris
(PPSMI) dijalankan. Selaku mata pelajaran sains saya memang terlibat secara
langsung membantu kerajaan melaksanakan dasar ini. Kami diberi latihan
berpanjangan memakan masa hamper setahun dalam kursus pengajaran menggunakan
bahasa inggeris. Tuntutan kerja seperti menyebabkan bukan sahaja kepakaran guru
itu perlu dibekalkan pihak kerajaan sebaliknya kami juga dibekalkan dengan
pelbagai bahan bantuan mengajar berteknologi tinggi yang kerajaan yakin dapat
membantu guru mendidik murid dengan lebih efektif. Keadaan ini
seterusnya menyebabkan pengurusan di sekolah menjadi semakin kompleks. Tambahan
pula, masalah sekolah juga semakin bertambah apabila bilangan murid yang sukar
menguasai pelajaran yang tidak menggunakan bahasa ibunda menjadi semakin ramai.
Situasi ini seterusnya memperlihatkan persediaan seseorang guru berhadapan
dengan pelbagai cabaran dalam sistem pendidikan yang sering berubah.
Selaku
seorang guru saya mengambil langkah sentiasa memajukan diri dengan mengikuti
kursus pengendalian peralatan, kelas bahasa inggeris secara atas talian dan membina
lebih banyak jalinan komunikasi dengan rakan – rakan guru. Selain itu saya
mengamalkan kaedah memindahkan kepakaran dalaman melalui pertemuan professional
dengan pihak pentadbir dan guru – guru kanan. Ternya ia membuahkan hasil
walaupun perubahan mendadak sukar dicapai kerana sebarang bentuk penilaian
haruslah selari dengan tahap pencapaian dan perkembangan seseorang murid di
sekolah.
Cabaran 2 :
Dilema Antara
Mendidik Untuk Lahirkan Orang Berguna
Dengan Mengajar Untuk Lahirkan Murid Yang Lulus Peperiksaan.
Dalam fasa tertentu
hidup saya sebagai seorang guru saya seperti berada di dalam delima
persimpangan antara melaksanakan tanggungjawab untuk mendidik seseorang supaya
menjadi insane berguna pada masa depan atau sekadar mahu melahirkan seorang
murid yang lulus atau dapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan. Bukanlah
saya seorang yang anti peperiksaan tetapi hati saya seringkali memberontak
mempertikaikan sistempeperiksaan yang banyak tidak dapat membantu anak murid
yang berada dalam sesuatu tahap sederhana lemah, lemah dan gagal. Saya yakin di
zaman serba moden di mana Negara sedang menuju kea rah sebuah Negara maju,
system peperiksaan konvensional sudah tidak lagi relevan dengan perkembangan
semasa. Tetapi tidaklah kepada saya sistem penilaian sudah tidak diperlukan
kerana tanpa penilaian sudah tentu kita tidak dapat mengkur sesuatu tahap untuk
menjana kemajuan akan datang.
Apa yang nak saya utarakan adalah sudah tiba masanya pendidikan
Negara harus dijalankan sejajar dengang semangat falsafah pendidikan Negara itu
sendiri yang jelas menyebut bahawa pendidikan direka bentuk bagi
memperkembangkan potensi indivi berdasarkan elemen tertentu. Ironinya yang
berlaku hari ini pendidikan beroreantasikan peperiksaan semata – mata telah
membunuh matlamat falsafah sistem pendidikan negara itu sendiri.
Memperkembangkan
potensi individu akan melahirkan rakyat yang kreatif dan inovatif seterusnya
akan membentuk masyarakat berwibawa dan mengamalkan nilai murni yang akan
menjadikan negara ini kian produktif dan progresif. Saya sentiasa berpegang
dengan falsafah tersebut walaupun terhadapat halangan ketara berikutan
peperiksaan adalah kehendak pihak atasan, sebagai guru yang kreatif dan
cintakan anak didik, saya kerap mengolah kaedah pengajaran dalam masa menetapkan
objektif sebagaimana dalam sukatan. Namun begitu ternyata kerajaan sentiasa
peka dengan cabaran dan perkembangan masa bidang pendidikan era ini. Bermula
2011 dasar KSSR mula diperkenalkan. Melaluinya amalan peperiksaan dan
pengelasan murid dihapuskan dan digantikan dengan penilaian guru berasaskan
perkembangan kebolehan murid.
Cabaran 3 :
Menjadi Guru Dalam Masa Yang Sama Menjadi Pelajar
Kerajaan saya lihat
peka dan serius dalam usaha memartabatkan
profesion keguruan. Dalam zaman yang mendepani dunia tanpa sempadan ini. Tahap
profesionalisme guru juga adalah cabaran besar semasa yang dihadapi guru – guru
di sekolah. Ini berikuta pada hari ini murid boleh mengakses maklumat dari
banyak sumber dan cara hidup juga sudah banyak berubah. Ibu bapa murid juga
memiliki pelbagai latar belakar selain pengisian sukatan pelajaran yang semakin
maju, penggunaan bahan pengajaran, tugasan pengkeranian sudah tentu mencabar
profesionalisme guru.
Dengan
itu kerajaan menggalakkan guru terutamanya pegawai bukan siswazah menyambung
pelajaran dengan bantuan penuh pihak kerajaan. Gaya baru kehidupan seorang
pendidik hari ini terbentuk dimana disamping tugas utamanya mengajar mereka
juga menjadi pelajar di universiti. Sebagai pelajar universiti secara jarak
jauh seperti sekarang, tuntutan mengajar anak murid tidak boleh sama sekali
diabaikan dalam masa sama ada pelbagai tugasan yang perlu disempurnakan. Saya
melihatnya daripada sudut positif sehingga saya sentiasa memikirkan bagaimana
kaedah terbaik menjadikan semua ini tidak terlalu membebankan kami golongan
pendidik yang pada setiap hari bergelut dengan pelbagai tugas dalam kelas, luar
bilik darjah dan kerja pengkeranian yang sentiasa bertambah.
Saya
mengambil langkah merancang pengurusan masa yang betul dan tersusun untuk
mengatasi cabaran ini. Dilihat jika kita gagal mengurus masa dengan betul
banyak perkara akan terabai atau dibuat secara sambil lewa. Saya juga yakin
guru yang berlajar jarak jauh mesti berkongsikan kesulitan ini dengan rakan ang
senasib. Ia penting bagi mengelakkan stree melampau. Berbincang tentang topik
dan mengadakan pertemuan di alam maya tentu banyak membantu situasi tersebut.
Dalam masa sama rutin biasa seperti bersantai dan meluangkan masa bersama
keluarga janganlah kita lupakan kerana ia turut membantu membina
ketenangan.Bahayanya seorang guru yang tidak dapat mengatasi sesuatu cabaran
seperti ini adalah terhadap anak murid yang dahagakan ilmu dan perhatian
daripada kita.
GURU PERLU MENEPATI
KEHENDAK SEMASA
Kesimpulan saya adalah cabaran sebenar guru hari ini adalah
bagaimana seseorang guru dapat menerapkan elemen jiwa seorang guru dalam masa
sama melihat perkembangan pesat ilmu pengetahuan sebagai satu nilai tambah
berguna bukannya membebankan. Guru mesti sentiasa kompeten dalam usaha
menempatkan diri dalam ledakkan bidang pendidikan yang semakin rumit saban
hari. Guru juga mesti mengatasi cabaran dengan menambah ilmu keguruan,
meningkatkan tahap profesionalisme dan sentiasa memindahkan kepakaran daripada
luar. Cabaran demi cabaran akan mematangkan seorang pendidik yang bukan sahaja
perlu bertanggungjawab terhadap tugas pendidik tetapi pada masa sedekad lagi
saya yakin cabaran semasa guru akan lebih cenderung kepada sejauh mana kita
dapat mengaplikasi teknologi mengatasi kepintaran anak murid kita sendiri.
Kerana itu cabaran masa hadapan adalah mewujudkan konteks pembelajaran
sepanjang hayat dalam hidup.
‘ Orang Jahat Akan Menang
Kalau Orang Baik Berdiam
Diri ’
Mohd Farihin Hassan
No comments:
Post a Comment