Saturday 28 July 2012

FALSAFAH PENDIDIKAN SAYA


FALSAFAH PENDIDIKAN SAYA
Tugasan sem 2 aeu

          Falsafah Pendidikan Saya adalah proses pendidikan ke arah mendidik dan melatih manusia yang menyatupadukan kebolehan fizikal dan mental mereka untuk mereka cipta sesuatu berteraskan sains dan teknologi tinggi melalui penerapan disiplin. Proses ini bermatlamatkan untuk membentuk warga negara yang menggunakan pengetahuan tinggi untuk menjadikan negara mereka sebuah negara yang menguasai dunia.
           Asas kepada falsafah saya ini adalah berdasarkan laporan dan kajian pendidikan iaitu manusia perlu patuh dan taat kepada ajaran agamanya dan hidup bertuhan. Ini kerana seseorang manusia yang beragama sahaja yang mampu menjadi pemimpin yang baik dan menjadi pengikut yang mulia. Manusia yang tidak beragama dan tidak patuh kepada hukum hakam agamanya tidak akan mampu menjadi pengurus, pentadbir dan pemimpin yang baik dan berkesan. Mereka mungkin mempunyai kelebihan luaran tetapi memiliki kebolehan rohani yang rapuh. Oleh kerana itu manusia perlu dididik ke arah pematuhan tersebut melalui segala pendekatan pendidikan yang berasaskan memberi contoh yang baik, penerapan nilai, amalan kerohanian dan peraturan ketat dengan tujuan pembentukan berhala tuju. Sumbernya pula adalah melalui kitab dan pusat pengajian yang sentiasa bersedia untuk direformasikan signifikasinya. Contohnya institusi pendidikan mesti berkeras dalam etika mengamalkan agama dan ertikata yang sebenar. Institusi pendidikan di peringkat seawalnya perlu mengajar manusia tentang kehendak agama yang sebenar, bukannya yang terpesong atau yang obses secara membuta tuli. Tetapi bukanlah bermakna agama itu ditafsir semula atau diperbaharui Cuma kebenarannya perlu diserlahkan aplikasinya manakala corak pemikiran dan cara  minda manusia itu menerimanyalah yang mesti direvolusikan.
            Bagi mencapai matlamat dan tujuan falsafah saya ini, proses latihan akan menjadi asas dan rujukan manifestasi sistem pendidikan yang bakal dirangka dan disesuaikan mengikut peringkat. Latihannya adalah ke arah menekankan yang manusia perlu belajar dengan segala kemudahan yang disediakan kerajaan dengan syarat mereka perlu berkerja dengan gigih sebaik sahaja kebolehan diri mereka dikenal pasti. Konsep berkerja juga adalah sejenis amalan pematuhan kepada tuhan cuma ia perlu mencapai kejayaan melalui penetapan sasaran yang jitu. Daripada itu sistem yang digunakan juga mesti memfokuskan latihan yang bermatlamatkan demi negara. Bermaksud manusia mesti belajar, berkerja hingga berjaya demi negara. Sumbernya adalah modul pelaksanaan secara latih tubi dan penetapan dasar – dasar tertentu yang konsisten. Contohnya sistem pendidikan mengajar manusia tentang kemahiran manakala sistem kerajaan menyediakan peluang pekerjaan kepada manusia yang sedia terlatih itu di mana sasarannya telah ditetapkan melalui dasar kerajaan.
              Ketiganya, amalan pendidikan mesti berteraskan dengan pengetahuan pengurusan disiplin aras tinggi dan amalan keseragaman sebagai membentuk kumpulan beridentiti. Keseragaman adalah lambang penyatuan hati dan matlamat. Melaluinya juga sesuatu pasukan akan mendapat kehormatan dengan syarat ia diuruskan dengan pengetahuan dan latihan disiplin yang tinggi. Semua elemen ini akan dirangkumkan dan dilatih dalam sistem pendidikan supaya ia menjadi kebiasaan. Kelaziman dididik dengan disiplin yang ketat akan membentuk generasi yang mudah lentur dalam masa yang sama mempunyai kebebasan berfikir dan tidak terperangkap dengan konflik hak kemanusiaan. Segala ini asalkan generasi manusia yang dibentuk ini tahu dan mengerti hala tuju, matlamat dan generasi mereka untuk membawa mereka ke mana. Sumbernya adalah kita mesti mempunya pemimpin di semua peringkat terutamanya di peringkat pemerintah yang berprinsip dan sentiasa konsisten dengan objektif, bukannya pemimpin yang sekejap lain sekejap lain. Segmen disiplin mesti tidak sewenangnya diubah – ubah. Ia adalah tetap bagaikan rukun yang tak boleh ditinggalkan sebilang masa. Melaluinya generasi yang dilahirkan akan menjadi generasi yang berfokus, menepati masa, datang awal dan tidak akan buat silap walau sekecil mana pun. Contohnya latihan ketenteraan yang dilaksanakan selama ini. Asasnya adalah kawad manakala persembahannya adalah dalam perbarisan berpasukan mahupun individu. Begitu juga dengan imej keseragaman yang nampak gah dikenakan pasukan tentera. Mengapa dua elemen ini penting dan disatukan dalam amalan ketenteraan. Ini kerana meliteri adalah antara profesion di dunia yang bermatlamatkan sifar kegagalan. Oleh kerana itu amat sukar untuk kita melihat kesilapan kecil apatah lagi kesilapan besar dalam sebarang perbarisan, ini kerana disipin militer mengajar ahlinya bahawa mereka akan menerima akibat buruk jika melakukan kesilapan walaupun secara tidak sengaja dan akibat tersebut bukan sahaja bakal ditanggung individu yang melakukannya sahaja bahkan seluruh pasukannya terutama yang berpangkat ketua.


              Demikianlah asas – asas kepada pembentukan falsafah pendidikan. Pelaksanaanya secara menyeluruh akan membawa kepada  matlamat akhirnya. Sistem pendidikan di pra sekolah, peringkat rendah, menengah dan universiti mesti mengajar tentang semua sistem pembangunan manusia yang ada di dunia, ia termasuk falsafah dan seumpamanya. Walaubagaimanapun di akhirnya nanti hanya satu sistem yang akan dipilih.
             

No comments:

Post a Comment