FALSAFAH
PENDIDIKAN SAYA
Tugasan sem 2 aeu
Tugasan sem 2 aeu
Falsafah
Pendidikan Saya adalah proses pendidikan ke arah mendidik dan melatih manusia yang menyatupadukan kebolehan fizikal dan mental mereka untuk mereka cipta sesuatu berteraskan sains dan teknologi tinggi melalui penerapan
disiplin. Proses ini bermatlamatkan
untuk membentuk warga negara yang menggunakan
pengetahuan tinggi untuk menjadikan negara mereka sebuah negara yang menguasai dunia.
Asas kepada falsafah saya ini adalah berdasarkan laporan dan kajian
pendidikan iaitu manusia perlu patuh dan taat kepada ajaran agamanya dan hidup
bertuhan. Ini kerana seseorang manusia yang beragama sahaja yang mampu menjadi
pemimpin yang baik dan menjadi pengikut yang mulia. Manusia yang tidak beragama
dan tidak patuh kepada hukum hakam agamanya tidak akan mampu menjadi pengurus,
pentadbir dan pemimpin yang baik dan berkesan. Mereka mungkin mempunyai
kelebihan luaran tetapi memiliki kebolehan rohani yang rapuh. Oleh kerana itu
manusia perlu dididik ke arah pematuhan tersebut melalui segala pendekatan
pendidikan yang berasaskan memberi contoh yang baik, penerapan nilai, amalan
kerohanian dan peraturan ketat dengan tujuan pembentukan berhala tuju.
Sumbernya pula adalah melalui kitab dan pusat pengajian yang sentiasa bersedia
untuk direformasikan signifikasinya. Contohnya institusi pendidikan mesti
berkeras dalam etika mengamalkan agama dan ertikata yang sebenar. Institusi
pendidikan di peringkat seawalnya perlu mengajar manusia tentang kehendak agama
yang sebenar, bukannya yang terpesong atau yang obses secara membuta tuli.
Tetapi bukanlah bermakna agama itu ditafsir semula atau diperbaharui Cuma
kebenarannya perlu diserlahkan aplikasinya manakala corak pemikiran dan
cara minda manusia itu menerimanyalah
yang mesti direvolusikan.
Bagi mencapai matlamat dan tujuan falsafah saya ini, proses latihan akan
menjadi asas dan rujukan manifestasi sistem pendidikan yang bakal dirangka dan
disesuaikan mengikut peringkat. Latihannya adalah ke arah menekankan yang
manusia perlu belajar dengan segala kemudahan yang disediakan kerajaan dengan
syarat mereka perlu berkerja dengan gigih sebaik sahaja kebolehan diri mereka
dikenal pasti. Konsep berkerja juga adalah sejenis amalan pematuhan kepada
tuhan cuma ia perlu mencapai kejayaan melalui penetapan sasaran yang jitu.
Daripada itu sistem yang digunakan juga mesti memfokuskan latihan yang
bermatlamatkan demi negara. Bermaksud manusia mesti belajar, berkerja hingga
berjaya demi negara. Sumbernya adalah modul pelaksanaan secara latih tubi dan
penetapan dasar – dasar tertentu yang konsisten. Contohnya sistem pendidikan
mengajar manusia tentang kemahiran manakala sistem kerajaan menyediakan peluang
pekerjaan kepada manusia yang sedia terlatih itu di mana sasarannya telah
ditetapkan melalui dasar kerajaan.
Ketiganya, amalan pendidikan mesti berteraskan dengan pengetahuan
pengurusan disiplin aras tinggi dan amalan keseragaman sebagai membentuk
kumpulan beridentiti. Keseragaman adalah lambang penyatuan hati dan matlamat.
Melaluinya juga sesuatu pasukan akan mendapat kehormatan dengan syarat ia
diuruskan dengan pengetahuan dan latihan disiplin yang tinggi. Semua elemen ini
akan dirangkumkan dan dilatih dalam sistem pendidikan supaya ia menjadi
kebiasaan. Kelaziman dididik dengan disiplin yang ketat akan membentuk generasi
yang mudah lentur dalam masa yang sama mempunyai kebebasan berfikir dan tidak
terperangkap dengan konflik hak kemanusiaan. Segala ini asalkan generasi
manusia yang dibentuk ini tahu dan mengerti hala tuju, matlamat dan generasi
mereka untuk membawa mereka ke mana. Sumbernya adalah kita mesti mempunya
pemimpin di semua peringkat terutamanya di peringkat pemerintah yang berprinsip
dan sentiasa konsisten dengan objektif, bukannya pemimpin yang sekejap lain
sekejap lain. Segmen disiplin mesti tidak sewenangnya diubah – ubah. Ia adalah
tetap bagaikan rukun yang tak boleh ditinggalkan sebilang masa. Melaluinya
generasi yang dilahirkan akan menjadi generasi yang berfokus, menepati masa,
datang awal dan tidak akan buat silap walau sekecil mana pun. Contohnya latihan
ketenteraan yang dilaksanakan selama ini. Asasnya adalah kawad manakala
persembahannya adalah dalam perbarisan berpasukan mahupun individu. Begitu juga
dengan imej keseragaman yang nampak gah dikenakan pasukan tentera. Mengapa dua
elemen ini penting dan disatukan dalam amalan ketenteraan. Ini kerana meliteri
adalah antara profesion di dunia yang bermatlamatkan sifar kegagalan. Oleh
kerana itu amat sukar untuk kita melihat kesilapan kecil apatah lagi kesilapan
besar dalam sebarang perbarisan, ini kerana disipin militer mengajar ahlinya
bahawa mereka akan menerima akibat buruk jika melakukan kesilapan walaupun
secara tidak sengaja dan akibat tersebut bukan sahaja bakal ditanggung individu
yang melakukannya sahaja bahkan seluruh pasukannya terutama yang berpangkat
ketua.
Demikianlah asas – asas kepada pembentukan falsafah pendidikan.
Pelaksanaanya secara menyeluruh akan membawa kepada matlamat akhirnya. Sistem pendidikan di pra
sekolah, peringkat rendah, menengah dan universiti mesti mengajar tentang semua
sistem pembangunan manusia yang ada di dunia, ia termasuk falsafah dan
seumpamanya. Walaubagaimanapun di akhirnya nanti hanya satu sistem yang akan
dipilih.
No comments:
Post a Comment