Saya
mewakili seratus tujuh puluh lima orang (selepas ini disebut PENDUDUK) yang
bertanda tangan di atas ialah penduduk sebuah
taman perumahan iaitu Taman Konot Perdana / Type R (selepas ini disebut KEDIAMAN) yang ingin
membuat aduan kepada Biro Pengaduan Awam Wilayah Persekutuan tentang masalah
pemaju taman perumahan kami iaitu Syarikat Perumahan Akuajaya Sdn Bhd sebuah
anak syarikat Kumpulan Lion Gold (selepas ini disebut PEMAJU) yang beribu
pejabat di b1-23-3 Kompleks Space, No 9, Persiaran Pasak Bumi, Taman Bukit
Jelutong Jaya, Seksyen 2, 40150 Shah Alam.
Aduan
ini kami ajukan kepada pejabat pihak tuan berikutan satu mesyuarat yang telah
pihak penduduk adakan pada 28 Jun 2012 hari Khamis pukul 9.00 malam yang lalu
berkenaan sikap dan tindakan pihak pemaju di KEDIAMAN kami yang terlalu angkuh
dan tidak bertanggungjawab dalam melaksanakan perjanjian di antara PEMAJU
dengan PENDUDUK. Setelah perbincangan panjang lebar dan persetujuan penduduk
untuk bersama mengemukakan aduan ini pihak kami bersepakat menuntut agar pihak
Biro Pengaduan Awam bertindak segera ke atas pihak PEMAJU.
Kami
pihak PENDUDUK telah tinggal di KEDIAMAN ini sejak Jun 2011 setelah menerima
kunci daripada pihak PEMAJU. Sebaik memasuki rumah idaman kami ini, kami telah
mendapati banyak perkara yang berlaku di rumah kami ini yang menunjukkan ia
dilakukan PEMAJU secara tidak mengikut spesifikasi sebenar sebagaimana
dijanjikan sebelum ini. Apa yang merunsingkan kami ia telah menjejaskan
keselamatan kami seisi keluarga dan menimbulkan suasana tidak tenteram selama
kami tinggal di KEDIAMAN ini. Ironinya setelah banyak aduan (sebagaimana
salinan dilampirkan) dibuat kepada pihak PEMAJU, banyak aduan yang tidak
dilayan dan tidak diambil tindakan sewajarnya manakala sebahagian kecil
tindakan yang mereka ambil amatlah tidak memuaskan. Oleh yang demikian aduan
rasmi ini PENDUDUK buat kerana sudah tidak sanggup lagi hidup begini dan kerana
pihak PENDUDUK sudah hilang kepercayaan terhadap kredebiliti pihak PEMAJU dalam
menyelesaikan masalah kami yang kian berlanjutan ini.
Justeru
itu, di sini pihak PENDUDUK menyenaraikan aduan rasmi kami untuk rujukan dan
siasatan pihak Biro Aduan Awam Wilayah Persekutuan. Sebagai tambahan pihak
PENDUDUK juga melampirkan salinan aduan dan surat yang pernah dihantar ke
pejabat PEMAJU serta turut kami lampirkan dokumen – dokumen, butiran diri dan
kenyataan rasmi berserta tanda tangan seratus tujuh puluh lima orang PENDUDUK.
Untuk rekod, aduan kami ini akan dipantau oleh Firma Guaman Tetuan Azry Ismail
dan Zamrin Idrus and Co beralamat di 19-7-3 No 8, Level 15
Wisma Felda, Jalan Semarak 40205, Kuala Lumpur yang akan bertindak sebagai
peguam pemerhati di sini.
Dengan
penuh rasa tanggungjawab di bawah adalah senarai aduan kami untuk perhatian
pihak tuan :
1.
Didapati lot
kediaman PTD19623 – PTD19651 mengalami keretakan besar di bahagian dinding
ruang tamu di pelbagai sudut. Keretakan tersebut telah diperiksa dan dijangka
akan semakin merebak terutama apabila berlaku gegaran kecil sekalipun.
2.
Hasil
pemeriksaan penduduk, banyak ruang parkir terutamanya di lot kediaman PTD19633
– PTD19671 telah mengalami rekahan serius, ia dipercayai kemungkinan berlaku
akibat pemaju menggunakan bahan campuran gred rendah.
3.
Terdapat 18
aduan berekod berkaitan kerosakan serius sistem perpaipan sepanjang 90 hari
yang lalu daripada tarikh aduan ini dibuat.
4.
Sehingga hamper
setengah tahun penduduk mendiami kawasan perumahan kami ini, masih tidak ada
jalan utama yang pemaju sediakan untuk memasuki kawasan taman perumahan kami di
mana setiap hari penduduk terpaksa melalui jalan sementara yang rosak teruk dan
tidak selamat.
5.
Terdapat aduan
beberapa penduduk yang mengadu sebaik sahaja memasuki rumah baharu mereka,
didapati bil air mereka telah mencatat penggunaan selama dua bulan melibatkan
bil berjumlah lebih daripada RM100 yang amatlah mustahil berlaku kerana ketika
itu mereka masih belum memasuki rumah. Kes ini berlaku dipercayai dilakukan
pekerja pembinaan yang tidak bertanggungjawab mencuri air milik penduduk.
6.
Pada bulan
ramadhan yang lalu berlaku pertelingkahan di antara syarikat pemaju dengan
jawatankuasa penduduk. Ia disebabkan pihak pemaju melarang pihak penduduk
mendirikan solat fardhu dan terawih berjemaah di tapak surau sedangkan ia
memang tapak surau yang digazetkan dan dicatat dalam pelan utama yang
dikemukakan pemaju. Sudahlah permohonan penduduk agar pemaju membantu
menyediakan surau sementara tidak dilayan, tindakan penduduk bersolat di bawah
khemah dijadikan isu pertikaian pula oleh pemaju yang tidak bertanggungjawab
ini.
7.
Sehingga kini
pihak penduduk telah membuat dua laporan polis di Bit Polis Balai polis Cheras
Baru (repot no 1765389RF/I.O : Ins Azmil Hassan) berikutan tindakan dua orang
wakil pemaju yang bertindak ala gangster menyerang beberapa rumah penduduk.
Daripada aduan pihak
PENDUDUK seperti di atas kami dengan ini membuat tuntutan agar tindakan segera
diambil pihak Biro Aduan Awam Wilayah Persekutuan berdasarkan justifikasi
berikut :
1.
Syarikat pemaju
juga mempunyai beberapa projek perumahan lain di sekitar Lembah Kelang, dengan
rekod sebegini dibimbangi banyak pihak lagi yang akan turut teraniaya. Oleh
yang demikian adalah penting bagi pihak Biro Aduan Awam Wilayah Persekutuan
merujuk syarikat pemaju perumahan yang tidak bertanggungjawab ini ke
Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan.
2.
Masalah yang
dihadapi penduduk adalah masalah biasa dihadapi pembeli rumah di tempat lain,
Cuma adalah luar biasa kepada pemaju ini apabila mereka langsung tidak
mengendahkan sebahagian besar aduan penduduk sedangkan rumah yang dibeli dengan
harga ratusan ribu mencecah jutaan ringgit itu masih dalam jangkamasa jaminan
lagi.
3.
Tindakan wakil
pemaju yang bertindak ala gangster bakal mencetuskan pergolakan lebih serius
seandainya gagal dikawal. Ini kerana sebilangan penduduk sudah mula bersikap
agresif dalam hal ini.
4.
Pemaju
seharusnya sensatif dengan isu keagamaan terutama yang melibatkan majoriti umat
islam di sini. Disebabkan tiada sensitiviti pihak pemaju sanggup mencetuskan
provokasi berkaitan isu solat berjemaah di atas tapak surau yang mereka sendiri
tetapkan walaupun kami yakin ia diakibatkan pemaju bimbang reputasi mereka akan
terjejas untuk menjual rumah bagi fasa seterusnya kelak, tetapi pihak penduduk
berpendirian itu bukanlah masalah kami.
5.
Reaksi pemaju
dalam menangani aduan penduduk memperlihatkan mereka amatlah dangkal dalam
menjalankan strategi perniagaan ataupun menunjukkan mereka keliru dalam member
keutamaan kepada pembeli yang terdiri daripada pelbagai latar belakang di sini.
Sehinggakan penduduk melihat berlaku pelanggaran terma perjanjian antara pemaju
dengan pembeli secara amat jelas yang boleh membawa kepada tindakan perundangan
pula.
6.
Di mana
tanggungjawab sosial pemaju? Dalam beberapa kes terpencil pemaju amat berkira
apabila jawatankuasa memohon sumbangan untuk program maulidurasul dan ramah
mesra rakyat bersama wakil rakyat YB Dato Zainal Abidin yang juga Exco Kerajaan
Negeri baru – baru ini. Tiada sumbangan dihulurkan bahkan permintaan kami untuk
meminjam khemah dan beberapa peralatan turut tidak dilayan. Sebagai anak
syarikat kepada sebuah entiti perniagaan daripada salah sebuah kumpulan GLC
amatlah tidak wajar tindakan syarikat pemaju seperti ini dibiar berlarutan.
7.
Sekiranya pihak
Biro Aduan Awam Wilayah Persekutuan masih tidak melakukan apa – apa tinjauan
dan aduan daripada pihak kami ini dalam masa dua minggu maka selepas empat
belas hari pihak peguam pemerhati akan mengambil tindakan terhadap kedua belah
pihak yang diadu dan yang menerima pengaduan bagi pihak kami penduduk di sini. Semoga
aduan ini ditangani dengan penuh integeriti kerana ia penting untuk member
pengajaran kepada pemaju yang angkuh seperti ini. Sekianlah aduan kami.
sekadar tugasan AEU
No comments:
Post a Comment