Tuesday 3 July 2012

PEMAJU JANGAN ANGKUH



               Saya mewakili seratus tujuh puluh lima orang (selepas ini disebut PENDUDUK) yang bertanda tangan di atas ialah penduduk  sebuah taman perumahan iaitu Taman Konot Perdana / Type R  (selepas ini disebut KEDIAMAN) yang ingin membuat aduan kepada Biro Pengaduan Awam Wilayah Persekutuan tentang masalah pemaju taman perumahan kami iaitu Syarikat Perumahan Akuajaya Sdn Bhd sebuah anak syarikat Kumpulan Lion Gold (selepas ini disebut PEMAJU) yang beribu pejabat di b1-23-3 Kompleks Space, No 9, Persiaran Pasak Bumi, Taman Bukit Jelutong Jaya, Seksyen 2, 40150 Shah Alam.
            Aduan ini kami ajukan kepada pejabat pihak tuan berikutan satu mesyuarat yang telah pihak penduduk adakan pada 28 Jun 2012 hari Khamis pukul 9.00 malam yang lalu berkenaan sikap dan tindakan pihak pemaju di KEDIAMAN kami yang terlalu angkuh dan tidak bertanggungjawab dalam melaksanakan perjanjian di antara PEMAJU dengan PENDUDUK. Setelah perbincangan panjang lebar dan persetujuan penduduk untuk bersama mengemukakan aduan ini pihak kami bersepakat menuntut agar pihak Biro Pengaduan Awam bertindak segera ke atas pihak PEMAJU.
            Kami pihak PENDUDUK telah tinggal di KEDIAMAN ini sejak Jun 2011 setelah menerima kunci daripada pihak PEMAJU. Sebaik memasuki rumah idaman kami ini, kami telah mendapati banyak perkara yang berlaku di rumah kami ini yang menunjukkan ia dilakukan PEMAJU secara tidak mengikut spesifikasi sebenar sebagaimana dijanjikan sebelum ini. Apa yang merunsingkan kami ia telah menjejaskan keselamatan kami seisi keluarga dan menimbulkan suasana tidak tenteram selama kami tinggal di KEDIAMAN ini. Ironinya setelah banyak aduan (sebagaimana salinan dilampirkan) dibuat kepada pihak PEMAJU, banyak aduan yang tidak dilayan dan tidak diambil tindakan sewajarnya manakala sebahagian kecil tindakan yang mereka ambil amatlah tidak memuaskan. Oleh yang demikian aduan rasmi ini PENDUDUK buat kerana sudah tidak sanggup lagi hidup begini dan kerana pihak PENDUDUK sudah hilang kepercayaan terhadap kredebiliti pihak PEMAJU dalam menyelesaikan masalah kami yang kian berlanjutan ini.
            Justeru itu, di sini pihak PENDUDUK menyenaraikan aduan rasmi kami untuk rujukan dan siasatan pihak Biro Aduan Awam Wilayah Persekutuan. Sebagai tambahan pihak PENDUDUK juga melampirkan salinan aduan dan surat yang pernah dihantar ke pejabat PEMAJU serta turut kami lampirkan dokumen – dokumen, butiran diri dan kenyataan rasmi berserta tanda tangan seratus tujuh puluh lima orang PENDUDUK. Untuk rekod, aduan kami ini akan dipantau oleh Firma Guaman Tetuan Azry Ismail dan  Zamrin Idrus  and Co beralamat di 19-7-3 No 8, Level 15 Wisma Felda, Jalan Semarak 40205, Kuala Lumpur yang akan bertindak sebagai peguam pemerhati di sini.
            Dengan penuh rasa tanggungjawab di bawah adalah senarai aduan kami untuk perhatian pihak tuan :
1.      Didapati lot kediaman PTD19623 – PTD19651 mengalami keretakan besar di bahagian dinding ruang tamu di pelbagai sudut. Keretakan tersebut telah diperiksa dan dijangka akan semakin merebak terutama apabila berlaku gegaran kecil sekalipun.
2.      Hasil pemeriksaan penduduk, banyak ruang parkir terutamanya di lot kediaman PTD19633 – PTD19671 telah mengalami rekahan serius, ia dipercayai kemungkinan berlaku akibat pemaju menggunakan bahan campuran gred rendah.
3.      Terdapat 18 aduan berekod berkaitan kerosakan serius sistem perpaipan sepanjang 90 hari yang lalu daripada tarikh aduan ini dibuat.
4.      Sehingga hamper setengah tahun penduduk mendiami kawasan perumahan kami ini, masih tidak ada jalan utama yang pemaju sediakan untuk memasuki kawasan taman perumahan kami di mana setiap hari penduduk terpaksa melalui jalan sementara yang rosak teruk dan tidak selamat.
5.      Terdapat aduan beberapa penduduk yang mengadu sebaik sahaja memasuki rumah baharu mereka, didapati bil air mereka telah mencatat penggunaan selama dua bulan melibatkan bil berjumlah lebih daripada RM100 yang amatlah mustahil berlaku kerana ketika itu mereka masih belum memasuki rumah. Kes ini berlaku dipercayai dilakukan pekerja pembinaan yang tidak bertanggungjawab mencuri air milik penduduk.
6.      Pada bulan ramadhan yang lalu berlaku pertelingkahan di antara syarikat pemaju dengan jawatankuasa penduduk. Ia disebabkan pihak pemaju melarang pihak penduduk mendirikan solat fardhu dan terawih berjemaah di tapak surau sedangkan ia memang tapak surau yang digazetkan dan dicatat dalam pelan utama yang dikemukakan pemaju. Sudahlah permohonan penduduk agar pemaju membantu menyediakan surau sementara tidak dilayan, tindakan penduduk bersolat di bawah khemah dijadikan isu pertikaian pula oleh pemaju yang tidak bertanggungjawab ini.
7.      Sehingga kini pihak penduduk telah membuat dua laporan polis di Bit Polis Balai polis Cheras Baru (repot no 1765389RF/I.O : Ins Azmil Hassan) berikutan tindakan dua orang wakil pemaju yang bertindak ala gangster menyerang beberapa rumah penduduk.
Daripada aduan pihak PENDUDUK seperti di atas kami dengan ini membuat tuntutan agar tindakan segera diambil pihak Biro Aduan Awam Wilayah Persekutuan berdasarkan justifikasi berikut :
1.      Syarikat pemaju juga mempunyai beberapa projek perumahan lain di sekitar Lembah Kelang, dengan rekod sebegini dibimbangi banyak pihak lagi yang akan turut teraniaya. Oleh yang demikian adalah penting bagi pihak Biro Aduan Awam Wilayah Persekutuan merujuk syarikat pemaju perumahan yang tidak bertanggungjawab ini ke Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

2.      Masalah yang dihadapi penduduk adalah masalah biasa dihadapi pembeli rumah di tempat lain, Cuma adalah luar biasa kepada pemaju ini apabila mereka langsung tidak mengendahkan sebahagian besar aduan penduduk sedangkan rumah yang dibeli dengan harga ratusan ribu mencecah jutaan ringgit itu masih dalam jangkamasa jaminan lagi.


3.      Tindakan wakil pemaju yang bertindak ala gangster bakal mencetuskan pergolakan lebih serius seandainya gagal dikawal. Ini kerana sebilangan penduduk sudah mula bersikap agresif dalam hal ini.

4.      Pemaju seharusnya sensatif dengan isu keagamaan terutama yang melibatkan majoriti umat islam di sini. Disebabkan tiada sensitiviti pihak pemaju sanggup mencetuskan provokasi berkaitan isu solat berjemaah di atas tapak surau yang mereka sendiri tetapkan walaupun kami yakin ia diakibatkan pemaju bimbang reputasi mereka akan terjejas untuk menjual rumah bagi fasa seterusnya kelak, tetapi pihak penduduk berpendirian itu bukanlah masalah kami.


5.      Reaksi pemaju dalam menangani aduan penduduk memperlihatkan mereka amatlah dangkal dalam menjalankan strategi perniagaan ataupun menunjukkan mereka keliru dalam member keutamaan kepada pembeli yang terdiri daripada pelbagai latar belakang di sini. Sehinggakan penduduk melihat berlaku pelanggaran terma perjanjian antara pemaju dengan pembeli secara amat jelas yang boleh membawa kepada tindakan perundangan pula.

6.      Di mana tanggungjawab sosial pemaju? Dalam beberapa kes terpencil pemaju amat berkira apabila jawatankuasa memohon sumbangan untuk program maulidurasul dan ramah mesra rakyat bersama wakil rakyat YB Dato Zainal Abidin yang juga Exco Kerajaan Negeri baru – baru ini. Tiada sumbangan dihulurkan bahkan permintaan kami untuk meminjam khemah dan beberapa peralatan turut tidak dilayan. Sebagai anak syarikat kepada sebuah entiti perniagaan daripada salah sebuah kumpulan GLC amatlah tidak wajar tindakan syarikat pemaju seperti ini dibiar berlarutan.


7.      Sekiranya pihak Biro Aduan Awam Wilayah Persekutuan masih tidak melakukan apa – apa tinjauan dan aduan daripada pihak kami ini dalam masa dua minggu maka selepas empat belas hari pihak peguam pemerhati akan mengambil tindakan terhadap kedua belah pihak yang diadu dan yang menerima pengaduan bagi pihak kami penduduk di sini. Semoga aduan ini ditangani dengan penuh integeriti kerana ia penting untuk member pengajaran kepada pemaju yang angkuh seperti ini. Sekianlah aduan kami.

sekadar tugasan AEU

No comments:

Post a Comment