Tuesday 17 July 2012

Ruangan : Orang Jahat Orang Baik

BULAN PUASA

Tiga hari lagi kita akan berpuasa, semoga kita diberi umur untuk menunaikannya dan moga ramadhan kali ini lebih baik daripada yang sebelumnya. Pasti ramai yang tak sabar nak bangun bersahur bersama keluarga, masak untuk berbuka dan bertarawih di masjid dan surau. Ramadhan ternyata bukan sekadar bulan biasa, di dalamnya penuh pengertian dan maksud hidup yang amatlah mendalam. Sama - samalah kita menanam keazaman untuk meningkatkan kualiti ibadah kita sempena mengambil hikmah kehadiran bulan penuh keberkatan itu. Amalan sunat diberi ganjaran besar amalan wajib diberi pahala berlipat kali ganda. Di saat orang baik berpuasa dan memperbanyak amalan, orang jahat seperti biasa hidup dalam kelekaan. Semoga kita semua bertaubat atas segala keinkaran yang dah dilakukan, Dr Fadhilah Kamsah kata solat taubat mesti dibuat setiap malam kerana kita tak tahu samaada kita boleh hidup lagi pada hari esok. 

Farihin : Teringat lagi bulan puasa tahun lepas, apa pun tak ada dalam kocek, berbulan - bulan tanpa pendapatan, penganiayaan ini takkan mudah saya lupakan, itulah balasan perjuangan, perjuangan konon.


PILIHANRAYA

Sana sini orang bercakap pasal pilihanraya, ada yang nak bersatu atau kembali bersatu kononnya sempena nak pilihanraya. konon katanya apalah gunanya jawatan pangkat kalau parti kalah dalam pilihanraya pigi dahhhh!!!!

Korang ingat PRU ni macam main bola ke? pilihanraya adalah kepercayaan tau tak, kepercayaan rakyat terhadap pemimpin dan parti yang berkuasa. Rakyat ialah bos, dia dah amanahkan kamu menjaga negara kalau selama ni kamu cuai dan tidak amanah janganlah berangan nak dipilih lagi apatah lagi nak menang lagi.
 
Keduanya, jangan ingat kalau dah jadi ahli parti tu dah bergaul dengan saudagar politik tu maknanya kau dah pandai sangat dalam politik. Kemudian nak jadi raja politik hero isu itu dan ini kemudian susun orang untuk kedudukan sendiri atau tauke politik yang sanggup bayar upah yang mahal demi jawatan. Wei bro, politik ni adalah kepimpinan yang mesti disandang oleh orang yang berintegeriti orang yang ada rekod amanah dalam melaksanakan kerja bukan yang sebat apa sahaja!!!

Farihin : Bagus juga puasa, berhenti sekejap cakap pasal pilihanraya (itupun ada jugak yang bergerak kerja ke arahnya, untuk rakyat atau reputasi diri? bersama kita memerhatikannya.) yang penting kita nak pemimpin daripada kalangan orang baik bukannya orang jahat atau orang baik yang pernah dan selalu buat jahat.

BERSAMA MUHASABAH DIRI
SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN 2012

No comments:

Post a Comment